Sinterklaas, Mikolas, de kerstman en Jezus - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Elise Bruijn - WaarBenJij.nu Sinterklaas, Mikolas, de kerstman en Jezus - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Elise Bruijn - WaarBenJij.nu

Sinterklaas, Mikolas, de kerstman en Jezus

Blijf op de hoogte en volg Elise

02 Januari 2013 | Hongarije, Boedapest

Ik moet toegeven dat ik het begin december toch jammer vond dat ik alle gezelligheid rondom Sinterklaas moest missen. In Hongarije wordt weliswaar Sinterklaas gevierd maar niet zoals in Nederland.

In een van de gesprekken met een collega werd mij uitgelegd hoe het er hier aan toe gaat met Sinterklaas ofwel Mikolas. Mikolas woont op een berg samen met twee duiveltjes die in het bezit zijn van een roe. Vanaf de berg houdt hij toezicht op de kinderen. Op 6 december komt Mikolas in een slee getrokken door, als ik het me goed herinner, honden. Hij gaat naar de kinderen en geeft ze kleine cadeautjes zoals snoep en fruit.

En ja hoor, op 6 december bezocht Mikolas inderdaad de kinderen in het ziekenhuis. Na een korte voorstelling en wat spelletjes met werknemers van de sponsorende organisatie kwam hij binnen. Wat uiterlijk betreft leek hij het meest op de Kerstman: witte baard, ronde buik, rode muts (geen mijter) en een rode jas. Na kort zijn gezicht te hebben laten zien verdween hij algauw weer. De duiveltjes bleven achter, gaven wat tikjes met de roe, deelden cadeautjes uit en verdwenen ook snel.

Mikolas bleek dus een soort Sinterklaas-Kerstman die echter noch van de Noordpool noch uit Spanje maar uit Lapland komt. Ik krijg het idee dat zijn uiterlijk varieert van Sinterklaas tot Kerstman en ook hoe het precies gevierd wordt verschilt.

De vraag is dan: met kerst krijgen de Hongaarse kinderen cadeautjes, waar komen die dan vandaan? De Kerstman? Nee: op de avond van 24 december liggen er cadeautjes bij de kerstboom die de pasgeboren Jezus heeft gebracht. Hoe dit precies in z’n werk gaat heb ik nog niet helemaal begrepen.

Hoewel ik aan het begin van de maan de heisa rondom Sinterklaas best wel een beetje miste verdween dat al gauw. Na een middagje kerstkransen, -koekjes en -kaarten maken met collega’s in het kader van 1 advent, was ik al gauw in de kerststemming. Toen kwam Mikolas ook nog langs en zo werd de gezelligheid van het ene feest door die van andere feesten vervangen. Wat een geluk dat juist toen Sinterklaas alsnog langs kwam, waardoor ik met mijn huisgenoten het idee van pepernoten en schoen-zetten kon delen.

  • 03 Januari 2013 - 09:21

    Petra:

    Maar de echte sinterklaas uit Spanje heeft toch wel een paar kadootjes naar Hongarije gebracht?
    En voor ik het vergeet (had je namelijk ook nog fijne kerstdagen willen wensen, das er bij in geschoten maar k heb wel aan je gedacht!)
    Dus lieve Elise, voor 2013 wens ik je alles wat je nodig hebt. Dat je maar veel zegen mag ontvangen en zelf tot zegen mag zijn!!

    Groetjes, Petra

  • 03 Januari 2013 - 09:21

    Petra:

    Waar blijven de foto's??
Elise

Actief sinds 26 Juli 2012
Verslag gelezen: 1420
Totaal aantal bezoekers 44851

Voorgaande reizen:

03 September 2012 - 31 Juli 2013

Vrijwilligersjaar

Landen bezocht: